Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

We zijn ook te bereiken op onze tiplijn:

035-6719794

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Verkeersveiligheid

Verkeersdeskundige: ‘Registratie verkeersongevallen onvolledig’

18 maart 2017, 16:00 - Yvonne Verkaik

‘Er gebeuren veel meer ongelukken dan er nu geregistreerd worden,’ zegt verkeersdeskundige Erik Donkers als we contact met hem opnemen voor het dossier Verkeersveiligheid. Het registreren van ongevallen moet beter volgens hem, want door die gebrekkige informatie is verkeersveiligheid in de afgelopen jaren naar de achtergrond verdwenen.

‘De data die we van politie krijgen is 25 procent van alle belangrijke verkeersongevallen, zo’n 100.000 per jaar,’ zo legt hij uit. ‘Maar de daadwerkelijke aantallen liggen veel hoger, rond de 400.000.’ Erik Donkers van verkeerskundig ICT-bedrijf VIA – dat zelf software ontwikkelt om verkeersveiligheid in beeld te brengen – vertelt over een pilot in Friesland. Daar is gekeken naar het aantal slachtoffers dat op de Spoedeisende Hulp (SEH) terechtkomt na een verkeersongeval. ‘En op die SEH kwam 80 procent meer slachtoffers binnen dan we in de registratie van de politie hebben zitten. Dat komt onder andere doordat politie niet overal bij aanwezig is. Maar van die ongelukken weten we dus niet wat en waar het gebeurd is. Dat is een enorm gat in de registratie.’

Daarnaast is ook de registratie van politie jarenlang onvoldoende geweest. ‘Ook daardoor is veel waardevolle informatie verdwenen over de verkeersveiligheid,’ aldus Donkers. ‘Gelukkig hebben verschillende partijen, waaronder de Nationale Politie, de laatste tijd de schouders eronder gezet. Daardoor is er nu alweer voor 3 jaar bruikbare politie-informatie beschikbaar. Maar daar moeten we nu wel met z’n allen mee aan de slag.’

Van de agenda verdwenen
Onvolledige cijfers maakt het voor gemeenten volgens de verkeersdeskundige ingewikkeld om goed beleid te voeren en de juiste maatregelen te nemen. ‘Zonder juiste cijfers is het als ambtenaar heel lastig om je gemeenteraad te informeren, je kan namelijk niet aantonen dat er een probleem is. Bovendien is het dan ook moeilijk om budget te krijgen voor verkeerskundige aanpassingen.’ Dit, gecombineerd met meer taken voor de lokale overheden en bezuinigingen, maakt volgens Donkers dat het thema verkeersveiligheid in sommige gemeenten naar de achtergrond is verdwenen. ‘We hebben de afgelopen tijd heel veel maatregelen bedacht, maar je moet het allemaal wel realiseren en daar is een kink in de kabel gekomen door de crisis.’

Blackspots door het hele land
Met de recente bruikbare cijfers van de politie zouden gemeenten volgens Donkers nu wel snel aan de slag moeten. Want wat hem opvalt is dat er de laatste jaren weer meer zogenoemde ‘blackspots’ bijgekomen zijn. Dit zijn verkeerssituaties waar in 3 jaar tijd meer dan 6 slachtoffers vallen bij een ongeval. Donkers: ‘We hebben heel lang in Nederland eigenlijk helemaal geen blackspots meer gehad. Die hadden we heel goed aangepakt, die waren allemaal verdwenen. Maar als ik nu naar de kaart kijk, zie ik toch weer een groot aantal van die gevaarlijke verkeerspunten verschijnen.’


Belang van klachten
Nu de politieregistratie verbeterd is, vindt Donkers het van belang dat ook de overige 75 procent van de ongevallen beter wordt geregistreerd. Hij wijst op een app (mobielschademelden.nl) die hij samen met het Verbond van Verzekeraars heeft ontwikkeld, het vervangt het Europees Schadeformulier. ‘Daar kunnen ook de ongevallen in bijgehouden worden waar de politie niet voor wordt gebeld.’

Daarnaast zijn klachten van burgers, zoals van onze tipgevers, volgens de verkeersdeskundige een signaal om onveilige situaties in kaart te brengen. ‘Je kan als wegbeheerder in je ongevallenbestand kijken, maar je kan natuurlijk ook de straat op om te kijken of een weg goed is ingericht. Er zijn richtlijnen voor hoe een veilige weg eruitziet en klachten zijn in sommige gevallen een signaal dat er iets aan de hand is.’

Wij willen een vollediger beeld krijgen van plekken waar mensen zich onveilig voelen in het verkeer. Vul de onderstaande kaart in. Want je weet ons onderzoek begint bij jou!


Uitzending Verkeersveiligheid
Zondag 26 maart meer over Verkeersveiligheid in De Monitor. Daarin verschillende tipgevers die zich zorgen maken over onveilige verkeerssituaties in hun buurt. NPO2, 22:45 uur.

Toon reacties
Reageer