Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

We zijn ook te bereiken op onze tiplijn:

035-6719794

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Verkeersveiligheid

Veel ervaringsverhalen over te hard rijden na uitzending verkeersveiligheid

27 maart 2017, 18:27 - Saskia Adriaens
Foto van het ongeluk op de Boschdijk dag na de uitzending (genomen door een bewoner)

‘Heel wrang dat meteen vanmorgen er weer een ongeluk was op de Boschdijk. Precies hierom voeren wij dus actie’, zegt Bernice Kamphuis. Zij is één van de tipgevers die in onze uitzending over verkeersveiligheid vertelt over de in haar ogen verkeersonveilige situatie op de Eindhovense Boschdijk binnen de ring. Een dag na de uitzending gebeurt dus precies op dat stuk een ongeluk. Zij appt ons: ‘Twee auto’s flink in puin en megaremsporen op het wegdek. Flinke chaos op de Boschdijk. Gelukkig geen ernstig letsel.’

In deze uitzending besteedden we aandacht aan de toename van het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden. Volgens deskundige Erik Donkers is één van de grote oorzaken de gebrekkige registratie. Maar 25% van het totaal aantal ongevallen is terug te vinden in de cijfers. Het zou daarom lastig zijn voor gemeenten om te weten waarom en waar verkeersongevallen plaatsvinden. Een andere bron voor gemeenten zijn tips en klachten van bewoners. Maar dat daar niet altijd naar geluisterd wordt, blijkt wel uit de vele reacties die we krijgen na de uitzending. Ook vinden veel kijkers dat er te hard gereden wordt en dat daar te weinig op gehandhaafd wordt.

Racebaan

Zo krijgen we een uitgebreide mail van een bewoner die aan de N377 woont in Overijssel. Zij woont daar aan een rechte weg waar volgens de tipgever met verschillende snelheden mag worden gereden. ‘Het lijkt hier soms een racebaan. Er wordt met name door motoren en personenauto’s met hoge snelheid gereden. Het vrachtverkeer en landbouwverkeer kunnen zich ook maar met moeite aan de snelheid van maximaal 80 kilometer per uur houden. De politie controleert hier bijna nooit. Ik heb schriftelijk een klacht ingediend. De politie heeft gezegd dat er inderdaad veel te hard gereden wordt, maar ze hebben niet genoeg manschappen voor controles. Wonder boven wonder vallen hier geen doden, nog niet.’

We krijgen na de uitzending opvallend veel ervaringsverhalen binnen. De meeste gaan ook weer over te hard rijden en handhaving. En wat opvalt is dat veel mensen zich niet gehoord voelen door de gemeente. Een greep uit de reacties uit de mails die we hebben gekregen:

‘Bij de oversteek op de Spaklerweg in Amsterdam ter hoogte van het metrostation is een zeer gevaarlijke oversteek. Auto’s rijden hier heel hard omdat de weg dit uitnodigt. Zij verwachten ook geen mensen omdat de wijk nog niet af is. Een aantal maanden geleden is hier ook een meisje van 23 jaar doodgereden. Verder zijn er veel bijna-ongelukken. We hebben het meerdere malen aangegeven bij de gemeente maar die komt niet met een oplossing.’

Verkeershufters

‘Hier op de Sint-Bonafaciuslaan in Eindhoven wordt veel te hard gereden. Er mag maar 30 kilometer per uur worden gereden. Maar er is niet tot nauwelijks handhaving door de politie. Ook geven auto’s geen voorrang aan rechts. Terreur door asociale verkeershufters. De gemeente gaat nu opnieuw proberen politie te bewegen om te gaan handhaven.’

‘Ik ben onlangs aangereden door een automobilist die te hard reed. Hij had mij niet zien aankomen vanuit een uitrit. De bewoners zijn hier al 15 jaar bezig om hier verkeersdrempels te krijgen of camera’s. Maar de gemeente zegt dat zij de situatie maar moeten accepteren.’

Oproep

Gezien het grote aantal ervaringsverhalen dat we binnenkrijgen en de reacties op sociale media besluiten we ons onderzoek verder uit te breiden. We willen ons daarbij vooral richten op gedrag van automobilisten en fietsers en hoe daar op gehandhaafd wordt. Graag ontvangen we hierover tips en ervaringsverhalen. Mailen kan naar: demonitor@kro-ncrv.nl.

Toon reacties
Reageer