Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Verkeersveiligheid

Het onderzoek in twee minuten

Afgelopen jaar waren er zo’n 600 dodelijke verkeersongelukken. Dat zijn er 2 per dag. Het Ministerie van Verkeer en Veiligheid heeft als doelstelling om dat aantal in de komende jaren flink omlaag te brengen naar maximaal 500 in 2020. Het is aan de wegbeheerders (gemeenten, provincies en het Rijk) om een zo veilig mogelijke verkeerssituatie te creëren. Maar wij krijgen steeds meer tips van zowel burgers als deskundigen dat er ook veel beter gehandhaafd zou moeten worden door de verkeerspolitie.

Verkeersveiligheid is van de agenda verdwenen en dat is een serieus probleem, vertellen deskundigen ons. ‘Als handhaving serieuzer wordt genomen zouden er minder slachtoffers vallen in het verkeer,’ zegt Peter van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Handhaving

In dit dossier hebben we in de eerste uitzending vooral aandacht besteed aan de klachten van bewoners over een bepaalde verkeersonveilige situatie en of ze gehoord werden door hun gemeente. In de tweede uitzending, die gepland staat voor zondag 14 mei, willen we ons meer richten op handhaving.

We merken in ons onderzoek dat gemeente en politie vaak naar elkaar wijzen bij verkeersonveilige situaties. Als bewoners klagen, worden ze regelmatig van het kastje naar de muur gestuurd. De gemeente zegt: ‘Je moet bij de politie zijn, want die moet beter handhaven.’ En de politie zegt: ‘De gemeente gaat als wegbeheerder over de veiligheid en over hoe de weg is ingericht.’

Egbert Jan van Hasselt, landelijk projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie: ‘In de Nationale veiligheidsagenda staat verkeer niet als prioriteit. Terwijl de maatschappelijke schade is 14 miljard euro. Bij vliegen accepteren we het niet als er slachtoffers vallen, maar in het verkeer accepteren we het. Daar doen we alsof het erbij hoort. Terwijl uiteindelijk moet je willen: 0 slachtoffers.’

Oproep

Wij zijn benieuwd of jij tips of ervaringsverhalen hebt aangaande handhaving in het verkeer. Ben je zelf slachtoffer geworden van alcoholgebruik in het verkeer, gebruik van de mobiele telefoon in de auto of te hard rijden? Of heb je andere tips over dit onderwerp, dan horen we het graag. Mailen kan naar: demonitor@kro-ncrv.nl of saskia.adriaens@kro-ncrv.nl.

Interactieve kaart

Daarnaast zijn onze collega’s van de onderzoeksjournalistieke redactie ook bezig met dit onderwerp. Zij willen graag weten waar jij je onveilig voelt in het verkeer. Waar gaat het (bijna) mis? Op de interactieve kaart kun jij aangeven waar jij je onveilig voelt in het verkeer. Wellicht gebruiken wij die tips voor ons vervolgonderzoek. Klik hier voor meer informatie.