Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Verkeersveiligheid

Politie geeft toe nauwelijks te handhaven in 30 km/u zones

14 mei 2017, 10:00 - Saskia Adriaens

De hoogste baas van de verkeerspolitie zegt dat ze niet handhaven in 30 km/u zones als die niet goed zijn ingericht. Egbert-Jan van Hasselt: ‘30 km/u zones zijn over het algemeen zeer sober ingericht. Dat betekent dat ze niet voldoen aan de inrichtingseisen. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangegeven dat als het niet voldoet aan die eisen we zeer terughoudend moeten zijn met het gebruik maken van verkeershandhaving om een misser in de inrichting te corrigeren.’

Hij reageert hiermee op een enquête onder 203 gemeenten, die we hebben gehouden voor het dossier Verkeersveiligheid. Uit die enquête blijkt dat 67 procent van de gemeenten vindt dat er te weinig wordt gehandhaafd in 30 km/u zones. Ook cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) laten zien dat er zeer sporadisch snelheidsbekeuringen worden uitgeschreven in 30 km/u zones. Van de bijna 8 miljoen snelheidsbekeuringen in 2016 werden er 5467 in een 30 km/zone uitgeschreven. Dat is slechts 0,1 procent van het totaal.

Volgens Van Hasselt is handhaving een sluitstuk en mag een wegbeheerder verkeersveiligheid niet uitbesteden. ‘Dat moet je zelf oppakken en daar hoort de politie met haar handhavingstaak bij. Wij willen zeker handhaven in een gebied dat in principe goed is ingericht en waar nog overtredingen kunnen plaatsvinden. Maar het lijkt mij niet verstandig om te gaan handhaven in een gebied dat per definitie niet goed in is gericht.’


De politie komt in de praktijk wegen tegen waar slechts een bord met 30 km/u is neergezet, maar waar nauwelijks beperkingen (zoals drempels) van snelheid worden opgelegd. Van Hasselt: ‘Als je een woonbuurt inricht als 30 km-weg zodat een voetganger, lees klein kind, en een auto elkaar veilig kunnen ontmoeten dan moet je het wel zo inrichten dat een auto ook niet harder kan dan 30.’

De gebrekkige inrichting van wegen is volgens Van Hasselt een ‘groot probleem’: ‘Dat betekent dat per definitie een woonbuurt waar iedereen denkt zich veilig te kunnen bewegen, in principe niet veilig genoeg is. Ik denk dat daar een behoorlijke inhaalslag moet worden gemaakt in de inrichting.’

Vorig jaar vielen 629 doden in het verkeer, het grootste gedeelte op gemeentelijke wegen (59 procent). In 30 km/u zones vielen in 2016 30 doden.

Vanavond om 22:35 uur in De Monitor op NPO2.

Toon reacties
Reageer