Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Verkeersveiligheid

Oproep: Wat doet jouw gemeente aan de verkeersveiligheid?

19 januari 2017, 14:10 - Thomas Mulder

In de ochtend van 13 april 2016 spoeden hulpdiensten zich naar de N50 bij Kampen. Ter hoogte van een viaduct is een auto op een vrachtwagen gebotst. De 40-jarige bestuurder van de personenauto komt om het leven. Het is niet het eerste ongeluk dat plaatsvindt op deze Rijksweg. De N50 staat te boek als één van de gevaarlijkste wegen van Nederland. Ongelukken stapelen zich op, maar volgens minister Schultz van Haegen (Ministerie van Infrastructuur & Milieu) is er desondanks geen sprake van een knelpunt voor veiligheid en doorstroming.

De veiligheid en doorstroming van de N50 staat al een lange tijd ter discussie. In 2005 kaart de provincie Overijssel samen met de gemeente Kampen de veiligheidsproblemen aan bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar zij zien geen reden om in de eerstkomende jaren de Rijksweg te verbreden en te beveiligen. ‘Er gebeuren weliswaar opvallend veel ernstige ongevallen, maar er is geen echte aanwijsbare oorzaak.’

Eind november 2016 komt tijdens de commissievergadering over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) de N50 ter sprake. Minister Schultz van Haegen weet dat de kwestie rondom de veiligheid en doorstroming speelt, maar volgens statistieken van Rijkswaterstaat komen die knelpunten niet naar voren. ‘De N50 komt achteraan,’ concludeert ze, mede omdat er geen geld beschikbaar is en er zijn andere wegen die dringender moeten worden aangepakt.

Getouwtrek

De Tweede Kamer vindt wel dat iets moet veranderen. Op 28 november stemt een meerderheid ermee in dat het Rijk vijf miljoen euro meebetaalt aan een verdubbeling van rijbanen van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid. De andere helft komt uit de portemonnee van de regio. Hoewel minister Schultz van Haegen er niets voor voelt om mee te betalen, lijkt het erop dat ze de Kamer niet kan weigeren. Na jaren getouwtrek lijkt er nu eindelijk een oplossing te komen voor de gevaarlijke situatie op de N50.

Graphic_N50 kampen.jpg

De Monitor heeft met ongevallengegevens van Bestand Registratie verkeersOngevallen Nederland (BRON) gekeken naar de gevaarlijkste verkeerspunten in Nederland. De N50 bij Kampen behoort samen met de Merkerwaarddijk, de N332 tussen Lochem en Holten, de Noordzeeweg bij Rozenburg, de Rijksweg A7 bij Middenbeemster en de Boekelseweg bij Erp tot de wegen waar veel ernstige ongevallen plaatsvinden.

Oproep

In samenwerking met het KRO-NCRV datateam onderzoeken we wat gemeenten en andere overheden doen aan verkeersveiligheid, want naast de bovengenoemde voorbeelden spelen er meer van dit soort situaties. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring. Wat zijn volgens jou gevaarlijke verkeersplekken? En zijn jullie tevreden over hoe de overheid ingrijpt, preventief of reactief? Mail je ervaringen naar demonitor@kro-ncrv.nl.

Oproep

Wat zijn volgens jou gevaarlijke verkeersplekken?

Tip de redactie

Toon reacties
Reageer