Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Verkeersveiligheid

Aantal verkeersdoden is weer gestegen

1 mei 2017, 14:53 - Jerry Vermanen
Dodelijk verkeersongeval op de A27

Vorig jaar zijn 629 mensen overleden na een verkeersongeval. Dat zijn 8 personen meer dan in 2015. Tot 2012 daalde het aantal verkeersdoden, maar daarna is het vier jaar op rij gestagneerd of zelfs gestegen.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag heeft bekendgemaakt. De overheid stelde in 2008 het doel om in 2020 het aantal verkeersdoden tot een maximum van 500 te laten dalen. Met deze laatste cijfers raakt die doelstelling nog verder uit zicht.

In eerdere artikelen in ons dossier Verkeersveiligheid lieten wij al zien dat verschillende partijen zich zorgen maken over de veiligheid op de weg. Landelijke projectleider verkeer van de Nationale Politie, Egbert-Jan van Hasselt, vertelde bijvoorbeeld al dat hij vindt dat er door wegbeheerders te weinig prioriteit wordt gegeven aan verkeersveiligheid. ‘Er is geen ander fenomeen dat zoveel leed kent. En naast het leed kost het de maatschappij 14 miljard euro per jaar. Bij vliegen accepteren we het niet als er slachtoffers vallen, maar in het verkeer vinden we het kennelijk erbij horen.’

Het aantal verkeersdoden is in 2016 weer toegenomen.

Vooral onder automobilisten van 18- tot 25-jaar en 75-plussers vallen relatief veel verkeersdoden. In totaal overleden 231 inzittenden van een personenauto, waarvan 186 bestuurders en 45 passagiers. Daarnaast kwamen 189 fietsers, 51 voetgangers, 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 38 bestuurders van een scootmobiel om het leven.

Het risico op een dodelijk ongeval is het grootst in de ochtendspits tussen 7:00 en 9:00 uur, en in de middagspits tussen 16:00 en 18:00 uur. Als rekening wordt gehouden met het aantal gereden kilometers, dan het het risico het grootst tussen middernacht en 7:00 uur.

Ruim een derde van de dodelijke verkeersslachtoffers vallen in de provincies Gelderland en Noord-Brabant. Gecorrigeerd naar het aantal gereden kilometers vallen de meeste verkeersdoden in Drenthe en Zeeland.

Wij doen onderzoek naar onveilige verkeerssituaties. Heb je daar ervaring mee? Meld het ons: demonitor@kro-ncrv.nl.

Toon reacties
Reageer