Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

UWV

UWV: ‘We zijn nooit tevreden en streven altijd naar verbetering van onze dienstverlening’

9 april 2017, 11:54 - Daan Jansen

Patiëntenverenigingen, artsen, juristen en patiënten constateren problemen bij UWV-keuringen wanneer mensen zich met complexe en zeldzame aandoeningen melden bij de uitkeringsinstantie. Moeilijk meetbare klachten, zoals vermoeidheid en pijn, worden niet voldoende serieus genomen en in kaart gebracht, stellen betrokkenen. In ons dossier UWV trekken vele mensen aan de bel.

Herkent het UWV de problemen die op tafel worden gelegd? Onze presentator Teun van de Keuken legde het voor aan Herman Kroneman van het UWV. ‘Klachten zoals die u noemt herkennen we ook voor een deel. Wij benaderen onze cliënten ook met regelmaat om te leren en te verbeteren,’ zegt de hoofd-verzekeringsarts van het UWV.

Hoewel het UWV erkent dat het lastig is om complexe en zeldzame aandoeningen goed in kaart te brengen, denkt Kroneman niet dat er structurele problemen zijn. ‘Natuurlijk gaat er wel eens wat mis. We doen 350.000 sociaal-medische beoordelingen per jaar. Minder dan 1 procent van de gevallen leidt tot klachten. Dus op het geheel genomen doen we het eigenlijk goed.’

Wij kregen de afgelopen weken honderden mails van mensen die klagen over de werkwijze van het UWV. Mensen voelen zich niet serieus genomen en soms zelfs vernederd. Kroneman wil dat mensen tevreden zijn na een keuring bij het UWV. ‘Wij zijn een lerende organisatie. We zijn nooit tevreden en streven altijd naar verbetering van onze dienstverlening. Het gaat er ons om dat we een oordeel geven waar een patiënt zich goed in voelt.’

Om tot die verbetering te komen gaat Kroneman graag in op de uitnodiging van longarts en hoogleraar Marjolein Drent. Zij wil graag samen met het UWV tot een verbeterde werkwijze komen, waardoor er beter gekeken wordt naar klachten als vermoeidheid of pijn. ‘Wij gaan graag met professor Drent in gesprek. Ik zie het voor me dat we mogelijk gezamenlijk tot een richtlijn komen.’

Wij houden voor het UWV-dossier in de gaten wat de gesprekken tussen het UWV en Drent concreet gaat opleveren. Heeft u zelf ook ervaring met het UWV? Laat het ons weten via: demonitor@kro-ncrv.nl.

Vanavond om 22:35 uur op NPO2: hoe gaan keuringsartsen bij het UMV te werk?

Toon reacties
Reageer