Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

We zijn ook te bereiken op onze tiplijn:

035-6719794

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

UWV

Lijstje tips juridisch adviseur: ‘Ga nooit alléén naar de keuringsarts van het UWV’

3 april 2017, 21:13 - Auke Schouwstra
Teun van de Keuken krijgt tips van John Eshuis

Bij het aanvragen van een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid is het gesprek met de verzekeringsarts van het UWV heel belangrijk. Veel mensen beseffen dat niet, meldt het UWV ons aan het begin van ons onderzoek naar keuringen wegens arbeidsongeschiktheid.

We komen in contact met juridisch adviseur John Eshuis. Met 2 medewerkers staat hij tientallen mensen bij die in bezwaar gaan tegen beslissingen van het UWV over hun aanvraag. Wekelijks komt hij over de vloer bij het UWV.

Eshuis merkt dat mensen zich niet altijd even goed voorbereiden op het gesprek met de keuringsarts. Daarom heeft hij op de website van zijn juridisch adviesbureau Jeejar een handleiding staan voor iedereen die een afspraak heeft met een verzekeringsarts.

Voor de Monitor vat adviseur Eshuis zijn belangrijkste tips samen:

Alle tips van John Eshuis

1.Het is altijd verstandig om iemand mee te nemen. Ga nooit alleen naar de keuringsarts.

2.Neem het gesprek altijd op. Meld het vooraf aan de UWV-arts. Dan kun je het na die tijd naluisteren en dan weet je ook dat de rapportage aan het einde een verslag is van datgene wat ook werkelijk over de tafel is gegaan. We hebben soms cliënten die zeggen: het verslag is wel een verslag, maar het gaat niet over mij.

3.Neem alle medische informatie mee die je al hebt. Loopt er nog een onderzoek, vraag dan aan de verzekeringsarts of die de behandelaar wil raadplegen om die medische informatie alsnog toegezonden te krijgen.

4.Als je bij de arts bent, en hij stelt je vragen, denk dan goed na. Ga niet onmiddellijk reageren. Doe rustig aan, antwoord netjes op de vragen die gesteld worden.

5.Vertel niet je hele levensloop na. Dat wekt alleen maar verwarring, en geeft alleen maar weer extra’s aan waardoor de arts zegt: deze persoon kan zo goed uit zijn woorden komen, daar is wat dat betreft niets mee aan de hand.

6.Doe je niet flinker voor dan je bent. Als je rugklachten hebt, en je krijgt pijn tijdens het gesprek, ga dan gewoon staan. En geef dan ook aan waarom je gaat staan. Dat geeft juist goed aan waar je last van hebt.

7.Kleed je niet extra netjes maar ga casual gekleed. Ik heb een keer meegemaakt dat een dame met bekkeninstabiliteit op hoge hakken naar de UWV-arts ging. En dat is dus niet handig. Dan denkt de UWV-arts: ‘Met die bekkeninstabiliteit is niks aan de hand want dan loop je niet met hoge hakken rond’.

8.Denk eraan dat de observatie van de arts verder gaat dan de spreekkamer. Op het moment dat je in de gang aan het lachen bent, dan wordt dat genoteerd: ‘Cliënt lachte’. Vorige week hoorde ik nog van een cliënt die aangaf dat ze problemen had met knijpen en wringen met de vingers. Die arts had genoteerd: ‘ik heb haar buiten uit de koffieautomaat een bekertje zien pakken. En daar een beweging mee zien maken. Dus ze kan best knijpen in een bekertje’. Ik stond eens met een cliënt een poosje buiten de spreekkamer te praten. De arts zette in zijn rapportage: ‘Ik zag betrokkene geruime tijd buiten staand met de raadsman praten. Dus betrokkene kan lang staan’. Met zulke conclusies moet je goed rekening houden. Ze kijken verder dan alleen de spreekkamer.

9.Sinds 2015 vraagt het UWV altijd naar het ‘dagverhaal’. Hoe kom je de dag door? In de regel vraagt een verzekeringsarts: wat heb je gisteren gedaan, wanneer ben je opgestaan, wanneer heb je ontbijt gemaakt? Wat heb je in de ochtend gedaan, wat ‘s middags? Heb je ‘s morgen kinderen weggebracht, heb je ze ‘s middags weer opgehaald? Ga je nog uit, ga je nog ergens naartoe? Op het moment dat je veel klachten hebt, en je moet ‘s ochtends of ‘s middags rusten, geef dat dan ook aan.

10.Ben je het niet eens met de beslissing van het UWV, teken bezwaar aan.

UWV gaat u niet vertellen wat u moet doen’

Het UWV geeft zelf ook informatie ter voorbereiding op het bezoek aan de verzekeringsarts. Dit is het lijstje van het UWV:

1.De verzekeringsarts bespreekt uw lichamelijke en psychische klachten niet om te bepalen hoe ziek u bent, of hoe de klachten verholpen kunnen worden, maar om te bekijken wat u ondanks uw ziekte nog kunt doen.

2.Om een goed beeld te krijgen van uw dagelijks functioneren zal de verzekeringsarts vragen stellen over hobby’s, huishoudelijke taken en contacten met familie en vrienden.

3.Als het nodig is, volgt een kort lichamelijk onderzoek. Denk van tevoren na over uw mogelijkheden en persoonlijke wensen. UWV gaat u namelijk niet vertellen wat u moet doen, maar ondersteunt u in de plannen voor de toekomst die u zelf voor ogen hebt.

4.Bij de uitnodiging voor het bezoek aan de verzekeringsarts is altijd een vragenlijst gevoegd die u helpt uw persoonlijke situatie in beeld te krijgen.

5.Verder is het belangrijk om uw medische rapporten mee te nemen naar het gesprek.

6.Het kan handig zijn om u tijdens het gesprek te laten begeleiden door een familielid, een goede vriend(in) of iemand van bijvoorbeeld een belangenvereniging of vakbond. De ervaring leert dat begeleiders hetzelfde horen als de klant, maar na afloop het gesprek beter kunnen navertellen. Zij kunnen ook aantekeningen maken, aanvullende vragen stellen en u zo nodig op uw gemak stellen.

Aanstaande zondag in De Monitor: hoe gaan keuringsartsen bij het UWV te werk? 22:35 uur op NPO2. Heb je een tip over dit onderwerp? Mail: demonitor@kro-ncrv.nl

Toon reacties
Reageer