Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

We zijn ook te bereiken op onze tiplijn:

035-6719794

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

UWV

‘Ik merkte niets van de spookverhalen over het UWV’

12 april 2017, 16:35 - Daan Jansen
Fotocredit: ANP

‘Heel herkenbare uitzending. Raak gelijk in paniek bij de herinneringen,’ stuurt Wil ons als reactie op de uitzending over keuringen bij het UWV. Opnieuw stromen de reacties binnen, veelal met herkenning. Gerty mailt over haar man Henk: ‘Met veel belangstelling hebben wij naar het programma over het UWV gekeken. Het hele programma kon over ons gaan. Zo herkenbaar en in en in triest.’

De teller van het aantal mails in het dossier UWV is na onze uitzending opgelopen naar 872. Ruim 150 nieuwe tipgevers delen hun ervaring. Meestal zijn de mailers erg negatief over de uitkeringsinstelling, maar ook 3 tipgevers laten ons weten dat ze juist er goed behandeld zijn.

In de uitzending komt onder meer Sigrid de Ruiter aan het woord. Voor de behandeling van haar goedaardige tumoren en bijbehorende complicaties moest ze vorig jaar 28 keer naar het ziekenhuis. Een paar keer wordt ze ook opgenomen. John reageert via Twitter dat zijn 100 bezoeken in 2014 aan het ziekenhuis ook geen indruk maakte bij het UWV.

René met non-hodgkin kanker, snapt niets van de redenatie van de uitkeringsinstantie. Hij mailt: ‘Het UWV had toen bedacht loodgieter van mij te maken, terwijl ik zelfs niet in een wachtkamer van een arts mocht komen vanwege mijn lage weerstand.’

Het contact met het UWV wordt door veel mensen als een zware strijd omschreven. Want niet alleen de ziekte kost veel energie. Sandra ging naar de rechter omdat ze vond dat het UWV haar zaak niet goed beoordeeld had. Ze wint het juridische gevecht, maar daar is alles mee gezegd. Sandra: ‘Volledig in het gelijk gesteld maar toen pas viel ik uit elkaar. Ik kon niet meer lopen, kon bijna niet praten en was erg emotioneel. Je valt in een gat. Je wil niet ziek zijn en je bent nu dubbel zo ziek door de hele hel waar je door getrokken bent.’

Serieus genomen

Dat het ook goed kan gaan, blijkt uit het verhaal dat Bert ons mailt. Hij heeft de complexe en zeldzame aandoening sarcoïdose. Longarts Marjolein Drent stelt in onze uitzending dat veel patiënten met die ziekte niet goed beoordeeld zijn door het UWV. Tipgever Bert heeft een andere ervaring. ‘Ik ben eind 2011 gekeurd bij het UWV in Arnhem, en mijn klachten werden zeer serieus genomen. De arts bleek op de hoogte te zijn van de ziekte en de complicaties ervan en ik werd gedeeltelijk afgekeurd.’

Lees ook: longarts is kritisch op UWV

Er is ook kritiek op onze aanpak, waarbij we regelmatig mensen aan het woord laten die slechte ervaringen hebben met het UWV. Arno vindt dat er teveel aandacht gaat naar de klagers. Hij is ervan overtuigd dat er meer goed dan fout gaat bij het UWV. Zelf is hij volledig afgekeurd. ‘Toen ik inmiddels 2 jaar geleden op 40-jarige leeftijd geheel onverwacht met het UWV in aanraking kwam, merkte ik eigenlijk al in het eerste contact niets van de ‘spookverhalen’ die je op internet het ergste doen bevroeden. De artsen en medewerkers van het UWV zijn altijd en op ieder moment correct, zorgvuldig en geïnteresseerd met mij omgegaan,’ schrijft Arno.

Het UWV benadrukte net als Arno in onze uitzending dat er heel veel goed gaat. Desondanks erkende hoofd-verzekeringsarts Herman Kroneman dat er fouten gemaakt worden. ‘Wij zijn een lerende organisatie. We zijn nooit tevreden en streven altijd naar verbetering van onze dienstverlening. Het gaat er ons om dat we een oordeel geven waar een patiënt zich goed in voelt,’ aldus Kroneman. Of er veel goed gaat of niet, uit de vele mails blijkt dat veel mensen zich niet goed voelen bij de UWV-beoordeling.

Heb je ook ervaringen bij het UWV? Laat het ons weten via demonitor@kro-ncrv.nl.

Toon reacties
Reageer