Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Politie online

Politie opent ‘klachtenloket’ voor ongewenst beeld op social media

9 november 2017, 14:13 - Daan Jansen
Teun in gesprek met Directeur Nieuwe Media en Digitale Dienstverlening, Ron de Milde

De politie heeft op de website een speciaal ‘loket’ geopend waar mensen klachten kunnen indienen als ze op social media ongewenst in beeld zijn gebracht. De politie gebruikt video en foto’s op Facebook, Twitter en Youtube om te laten zien wat het politiewerk inhoudt. In ons onderzoek Politie Online hebben we eerder aangetoond dat mensen in deze publicaties soms herleidbaar zijn. De politie speelt met het klachtenloket in op de fouten die wij hebben blootgelegd.

Directeur Nieuwe Media en Digitale Dienstverlening Ron de Milde schrijft hierover op Twitter: ‘Bent u toch herkenbaar in politie (foto/film) social-media publicaties? En wilt u dat niet! Meld dan uw bezwaar op politie.nl’. Hij deelt ook de link waar je het speciale klachtenformulier kunt vinden. Op de website is vooralsnog geen aparte hoek ingericht voor het ‘loket’, waardoor het formulier zonder de link moeilijk te vinden is. ‘Hoewel de politie er naar streeft om niet onnodig personen herkenbaar in beeld te brengen, kan het toch voorkomen dat het gebeurt. Bent u zelf in beeld en wilt u hiertegen bezwaar maken, dat kan,’ luidt de uitleg bij het klachtenformulier.

De Monitor_Politieonline_web.jpg

Politievlogs

Het initiatief moet het makkelijker maken om de politie te verzoeken ongewenste video’s en foto’s te laten verwijderen. Bijvoorbeeld voor mensen die in één van de 163 politievlogs herleidbaar zijn met een adres of kenteken. Wij ontdekten dat in 31 gevallen persoonsgegevens verwerkt waren in de video’s van de politievloggers Jan-Willem en Tess.

Een melding is geen garantie dat het beeld ook aangepast wordt, maar als de klager gelijk heeft, komt de politie in actie. ‘Nadat u het formulier heeft ingevuld en verstuurd, ontvangt u van de politie bericht over de behandeling van uw verzoek. Desgewenst wordt u (alsnog) onherkenbaar gemaakt op beeld of wordt de opname offline gehaald,’ schrijft de politie op de website.

Eerder haalde de politie al enkele vlogs offline na onze publicaties over de herleidbaarheid van personen in de video’s. Ook werd een foutief persbericht van politie.nl gehaald waarin tipgever Rob de Vos ten onrechte werd beschuldigd van het mishandelen van een bejaarde vrouw.

Geen richtlijnen of protocol

Waar de politie het nu makkelijker maakt om fouten achteraf te herstellen, is social media-directeur Ron de Milde niet van plan om richtlijnen en protocollen op te stellen om problemen te voorkomen. Hij vindt het voldoende om via gesprekken lering te trekken uit de gemaakte fouten. ‘Misstappen proberen we in de toekomst te voorkomen door politiemensen goed te instrueren. Praat erover met je collega of met je leidinggevende. Leer daarvan en besluit dan of je het wel of niet doet,’ aldus De Milde.

Ons onderzoek gaat door. Als je ervaring hebt met ongewenste publicaties door de politie kun je het ook ons laten weten. Mailen kan naar demonitor@kro-ncrv.nl.

Toon reacties
Reageer