Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Politie online

Politie op Facebook over dronken man: ‘Hij heeft de ziekte van Heineken’

10 november 2017, 16:04 - Judith Meulendijks
Bron: Facebook Politie Zaanstreek, foto bij bericht dronken man Twiske

‘De dronken, dakloze vrouw in het centrum met haar rollator was zo herkenbaar dat er op diverse groepen discussies ontstonden over haar wel en wee.’ Aldus een tipgever die ons mailt over een bericht van de politie Zaanstreek op Facebook: een foto van een dakloze vrouw die in het centrum van Zaandam laveloos naast haar rollator ligt. ‘Mag dit wel?’, vragen mensen zich onder het bericht af. Dat is ook onze vraag in het dossier Politie Online.

Op de foto die in juli is gemaakt, is een dakloze vrouw te zien die naast haar rollator in slaap lijkt te zijn gevallen. De kop luidt: ‘Openbaar dronkenschap.’ ‘Alles bleek in orde te zijn met de vrouw’, schrijft de politie bij het bericht. ‘Wij hebben de vrouw verzocht om naar huis te gaan.’ Onder het bericht schrijft een aantal mensen dat zij het bericht afkeuren omdat het de privacy van de vrouw zou schenden. Zo schrijft iemand: ‘Schandalig dat deze foto en tekst geplaatst wordt, er wordt totaal geen rekening gehouden met iemands omstandigheden en deze dame wordt publiekelijk vernederd.’

Bij het bericht is ook een update van de politie geplaatst: ‘Wij zien verschillende reacties over dat dit ‘niet zou kunnen’. De foto is volgens de richtlijnen die afgesproken zijn. De vrouw wenst geen hulp en laat dit duidelijk merken door ons de huid vol te schelden (..). Wij plaatsen berichten over meldingen en maken daar zo nu en dan foto’s bij die wij op onze Facebook-pagina plaatsen. Zo ook deze melding en foto.’

Ziekte van Heineken

Enkele maanden later plaatst de politie Zaanstreek een foto van een dronken man die bij een recreatieplas wordt aangetroffen. De tekst erbij: ‘U hoeft niet te schrikken van de foto. De man was niet overleden maar had enkel last van de ziekte van Heineken. (..) De man was zeer dronken en opstandig. Uit de jaszak van de man stak een mes, die hij naar eigen mening mee had genomen voor zijn veiligheid. Dit mes is door ons afgenomen. Toen wij de man overeind wilden helpen, begon hij ons te bedreigen. Zijn letterlijke woorden waren: ‘Ik ga jullie een klap voor jullie kop geven.’ Zover hebben wij het uiteraard niet laten komen. De man heeft zwalkend het Twiske verlaten.’

Artikel offline

We vragen de politie-eenheid Noord-Holland om een reactie op beide Facebook-berichten. Wat houden de richtlijnen, waar zij zelf naar verwijzen, eigenlijk in? Al voordat we antwoord krijgen is het artikel over de dakloze vrouw in Zaandam ineens niet meer te vinden: het is offline gehaald. Persvoorlichter Roderick de Veen laat even later weten: ‘De persoon op de foto is niet direct herkenbaar in beeld. Dat is waarschijnlijk de richtlijn waar de collega’s naar verwijzen. Omdat er mogelijk wel sprake is van herleidbaarheid, is er door ons besloten het bericht offline te halen. Dit soort foto’s gaan we nader evalueren en met het sociale media team bespreken.’

Over de term ‘de ziekte van Heineken’ zegt De Veen: ‘Het is een woordkeuze geweest van de collega’s. Er had ook kunnen staan dat deze meneer ‘dronken was’ of ‘onder invloed van alcohol.”

‘Stoppen met vloggen’

Ook Frank de Vries mailt ons: ‘Behalve dat die alom door individuele agenten verspreide publiciteit volgens mij geen enkele toegevoegde waarde heeft, leidt het alleen maar tot onrust en – soms onterechte - vijandigheid onder de bevolking.’ De Vries vervolgt: ‘Laat de politie zijn werk gewoon goed doen. Dat kan ook achter de schermen zonder de hele wereld daar meteen impulsief deelgenoot van te maken. En als er dan publiciteit nodig is, kan de leiding, eventueel in overleg met het openbaar ministerie, daartoe goed afgewogen beslissen.’ Zijn conclusie is: stoppen met vloggen, Twitteren, Facebooken en Instagrammen door individuele politieagenten.

Chantal heeft juist een positieve ervaring met de politie online: ‘Toen mijn partner een auto-ongeluk kreeg met een fietser was dat voor ons heel heftig. Helemaal toen we het politiebureau uitliepen en aan alle kanten berichten kregen van mensen die het via social media hadden gezien. Onze auto stond met kenteken en al gemeld op de website van de regionale omroep.’ De politie heeft toen op Facebook ook een berichtje geplaatst. Zonder foto, maar met een getuigenoproep. Chantal: ‘Heel fijn dat zij respectvol omgingen met deze voor ons zeer heftige situatie.’

Strafbaar?

Wat mag de politie op social media plaatsen? Is het juridisch wel toegestaan om foto’s en informatie te delen op internet, zelfs als het onherleidbaar is? Strafrechtadvocaat Juriaan de Vries van Ficq & Partners Advocaten ergert zich al een tijd aan de vlogs van politievlogger Jan-Willem Schut en andere uitingen van de politie op internet:

We maken een afspraak met De Vries. Stuit het gedrag van de politie op social media volgens hem op strafrechtelijke bezwaren? Daarover binnenkort meer!

Oproep

Ons onderzoek gaat door. Heb jij ook ervaring met politieberichten op internet waar persoonsgegevens in te herleiden zijn? Of weet jij meer over de mogelijke juridische bezwaren? Laat het ons weten via demonitor@kro-ncrv.nl.

Toon reacties
Reageer