Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Onderwijs

Rijke neef of zus betaalt particulier onderwijs kind

7 november 2017, 18:05 - Sietze van Loosdregt
Directeur Rob Broeren van de particuliere school Maupertuus in Driebergen

De particuliere school Maupertuus in Driebergen richt zich op kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen die vastlopen op de reguliere basis- of middelbare school. Kosten: 20 tot 25.000 euro per jaar. Maar dan krijg je ook wat, aldus directeur en mede-oprichter Rob Broeren: ‘We zitten hier met 45 mensen op honderd kinderen.’ We spreken Broeren voor onze uitzending van komende zondag over passend onderwijs.

We schreven eerder al over Alain Nix die zijn dochter dagelijks van Alphen aan den Rijn naar Maupertuus brengt. Maar hij heeft het er graag voor over: ‘Ze zit weer lekker in haar vel. Zo hebben we haar jaren niet gezien.’ Nix’ dochter heeft ernstige dyscalculie en dyslexie, en liep volgens Nix compleet vast op haar vorige school.

Lees hier het verhaal van Alain Nix over zijn dochter op Maupertuus

De dochter van Nix staat daarmee voor de grootste groep leerlingen op Maupertuus. Broeren: ‘We hebben hier kinderen die vastlopen in het regulier onderwijs. Dat zijn kinderen met leerproblemen die voortvloeien uit bijvoorbeeld autisme of ADHD.’

Vechtouders

En zoals Nix jarenlang streed voor een goede onderwijsplek voor zijn dochter, zo geldt dat volgens Broeren voor de meeste ouders van de kinderen op Maupertuus. Broeren: ‘Wij noemen onze ouders ook vechtouders. Die staan met de rug tegen de muur, kunnen niet veel kanten meer op, en dan vinden ze Maupertuus of ze horen van ons, en denken: ‘Misschien kunnen ze daar ons kind weer aan de gang helpen’.’

Verschil

Wat maakt dat Maupertuus kennelijk lukt wat op reguliere scholen soms misgaat? Het belangrijkste verschil met reguliere scholen is volgens Broeren de klasgrootte van zo’n tien kinderen per klas op Maupertuus. Bovendien, zo vertelt Broeren, hebben alle kinderen een psycholoog. ‘Wat het hier bijzonder maakt is dat we veel zorg hebben ingebouwd’.

De Inspectie van het Onderwijs bevestigt dit verhaal van Broeren in haar kwaliteitsonderzoek dat ze in 2016 uitvoerde op Maupertuus: ‘Kenmerkend voor het onderwijs op Maupertuus is, naast de kleine groepen, de multidisciplinaire aanpak. De leerlingen krijgen begeleiding op maat op het gebied van logopedie, fysiotherapie (gericht op hun grove en fijne motoriek), ergotherapie (gericht op hun fijne motoriek, schrijf- en sensomotoriek), remedial teaching. Tevens kan elk kind op het gebied van psychosociale en emotionele ontwikkeling begeleid worden door een orthopedagoog/ontwikkelingspsycholoog.’

Duur

Mooi, al die extra begeleiding, maar een groot probleem voor veel ouders is het prijskaartje dat daaraan hangt. Dat varieert van 20.500 euro voor basisschool tot 25.100 euro voor de laatste klassen van de middelbare school. Ter vergelijking: een reguliere basisschool ontvangt voor iedere leerling 6.500 euro per jaar, een middelbare school zo’n 7.900 euro. Voor zorgleerlingen krijgen zij soms een extra vergoeding, al komt die niet in de buurt van het bedrag dat Maupertuus vraagt.

Broeren: ‘Hele families betalen mee. We weten van veel ouders dat opa’s en oma’s betalen, soms is er een rijke neef of rijke zus. We hebben ook een ouder die werkster is, en degene waarvoor ze schoonmaakt betaalt het.’

Logistiek probleem

Naast de financiën vormt de logistiek vaak een probleem. ‘Er zijn kinderen uit België, Den Haag of Amsterdam die hier dagelijks naartoe komen.’

Als klopt wat Broeren stelt, dat kinderen die nergens anders terecht kunnen op zijn school zo vooruit gaan, waarom betaalt de overheid hier dan niet aan mee? Broeren: ‘Ik zou hopen dat de overheid op een gegeven moment eens komt kijken naar ons, zo van: ‘Hoe doen jullie het? Wat zijn jullie variabelen waardoor het wel lukt?’’

Maar Broeren heeft er weinig fiducie in dat de overheid zijn school gaat financieren. Daarvoor is het volgens hem simpelweg te duur. En dus zullen ouders het zelf bij elkaar moeten blijven scharrelen. ‘We hebben ouders gehad, die al hun porselein aanboden. Je wilt kinderen helpen maar geld is een heel hinderlijk obstakel voor ons.’

Zondag in De Monitor: Hoe passend is passend onderwijs – deel 2 Stuur je tips naar Sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl of Saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

Toon reacties
Reageer