Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Onderwijs

Moeder zorgleerling: ‘Ik voel me schuldig tegenover andere leerlingen'

6 oktober 2017, 16:25 - Sietze van Loosdregt
Eerder sprak Teun van de Keuken een moeder die geen zorgleerlingen wil in de klas van haar dochter

Gaat aandacht voor zorgleerlingen ten koste van andere kinderen? Dat is de vraag die bij ons blijft hangen na het artikel dat we plaatsten over een moeder die bewust een school uitkoos voor haar dochter zonder zorgleerlingen. Haar redenering: meer zorgleerlingen in de klas betekent minder aandacht voor mijn dochter. Ad Kok reageert op Facebook: ‘Deze moeder slaat de spijker op z’n kop. Dat is ook precies waarom veel scholen een kritisch toelatingsbeleid voeren.’ Heeft Kok gelijk? Zijn er scholen die zorgleerlingen zoveel mogelijk buiten de deur proberen te houden?

Lees het verhaal van de moeder die een school zonder zorgleerlingen zocht, en vond

Het verhaal van de moeder zorgt voor verhitte discussies op social media. De één vindt dat deze moeder medeverantwoordelijk is voor een tweedeling in de samenleving. Zo schrijft Marieke Verwoerd: ‘Passend onderwijs is een voorbereiding op de samenleving waar mensen van allerlei pluimage het met elkaar moeten redden.’ En Floor Eloïse: ‘Er wordt een onnodige en schadelijke tegenstelling in belang gecreëerd tussen de “normale” kinderen en de “speciale” kinderen.’

Anderen hebben juist begrip voor de keuze van de moeder uit het artikel. Cella Zwakenberg schrijft: ‘Wij hebben één zoon die de modelleerling is. (…) Als ik zou mogen kiezen dan zou ik ook kijken naar het aantal zorgleerlingen. En ik ben niet kortzichtig daarin want onze andere 3 kinderen zijn allemaal in meer of mindere mate zorgleerling.’

En Ingrid ’t Hart: ‘Als moeder van een zorgleerling voel ik me schuldig tegenover de leerling waar alle tijd ten koste van gaat.’ Annemiek Visser heeft een zoon met autisme: ‘Ik wil dat mijn zoon genoeg aandacht krijgt om goed te kunnen leren. Als andere kinderen daar dan de dupe van worden, dat zou ik zelf niet zo geweldig vinden.’

‘Gratis autismetraining’

Volgens Floor Eloïse is haar kind juist een verrijking voor de klas. ‘Mijn speciale kind zit op een normale school. (…) Ja, het is soms een uitdaging voor de kinderen in de klas, dat mijn kind erbij zit.’ Maar: ‘Ik ben blij met de ruimdenkende en vooral ruimhartige houding van alle ouders van normale kinderen op de school waar mijn kind nu zit. En hee, hun kinderen hebben een gratis autismetraining deze jaren.’

Ook Marieke Verwoerd vindt dat de kinderen vooral bij elkaar in dezelfde klas moeten blijven. ‘Het antwoord is niet 100 categorieën creëren en elk kind in een eigen klasje zetten. Het antwoord is structureel meer geld naar onderwijs, meer handen voor en in de klas en beter opgeleide leerkrachten.’

Oproep

Wat zijn de gevolgen van passend onderwijs voor de rest van de klas? Wij zijn op zoek naar scholen die zorgleerlingen zoveel mogelijk weren. Ken jij daar voorbeelden van? Stuur een mail naar Sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl of saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

Toon reacties
Reageer