Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

We zijn ook te bereiken op onze tiplijn:

035-6719794

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Koophuis

Huizenkopers Bodegraven: ‘Wij hebben altijd gedacht dat we echte korting kregen’

10 januari 2017, 14:27 - Judith Meulendijks
Bewoners in Bodegraven

‘We kregen een korting van 15% op de aankoopprijs. Een win-win-situatie voor slimme kopers, zo beschreef de woningcorporatie het.’ In ons onderzoek naar Koopgarant krijgen we een paar tips uit dezelfde buurt in Bodegraven. Sandra van Ankeren en haar buren kochten in 2011 een nieuwbouwwoning via de Koopgarant-regeling. Met kórting, althans dat dachten ze. Nu de eerste buren hun huis hebben terug verkocht aan de woningcorporatie schrikken ze zich rot. Ze komen ze erachter dat ze de korting niet krijgen, maar dat die weer wordt vereffend. Sandra: ‘Ik voel me belazerd. Iedereen hier is starter op de woningmarkt en iedereen gaat straks weg met een hoge schuld.’

In ons dossier Koophuis doen we onderzoek naar de Koopgarant-regeling. Woningcorporaties kunnen woningen verkopen met Koopgarant. Dit betekent dat zij kopers een ‘korting’ op de koopprijs geven én een terugkoopgarantie bieden aan de koper. Die korting wordt later weer verrekend en in feite moet dan de korting terugbetaald worden. De bewoner is verplicht zijn woning te verkopen aan de woningcorporatie. De prijs wordt bepaald via een taxatierapport met daarin de geldende marktwaarde. Die marktwaardes bij aankoop en verkoop worden vastgesteld door een taxateur die de woningcorporatie aanstelt.

Te hoog in de markt

Sandra van Ankeren en haar buren, bewoners van de Bodegraafse wijk Weideveld, vertellen dat zij in 2011 teveel hebben betaald voor hun nieuwbouwwoningen: deze Koopgarant-huizen zouden te hoog in de markt zijn gezet door woningcorporatie Mozaïek Wonen. Sandra: ‘Wij hebben 220.000 euro betaald voor ons huis, terwijl de huizen aan de overkant destijds evenveel kostten maar veel groter zijn.’

Makelaar Ad Lugthart van Drieman Makelaars bevestigt dit verhaal. Hij verkocht namelijk de bewuste woningen aan de overkant van de straat. Lughthart: ‘De woningen die ik verkocht heb, zijn een stuk groter en hebben zelfs een extra verdieping. Aanvankelijk waren deze huizen ook duurder, maar omdat ze niet werden verkocht zijn ze in prijs gedaald.’ De Koopgarant-woningen van Sandra en haar buren zijn echter niet in prijs gezakt: zij werden in 2011 getaxeerd op de oorspronkelijke hoge marktwaarde.

Door deze ‘te hoge aankoopprijs’ vrezen Sandra en haar buren een groot waardeverlies als zij hun woning willen terug verkopen aan Mozaïek Wonen. Dat is inmiddels gebeurd bij buurtbewoner Nicole Berends. Zij heeft haar Koopgarant-huis als eerste in de wijk terug verkocht en heeft tienduizenden euro’s waardeverlies. Nicole: ‘Ons huis is getaxeerd en dan blijk je gewoon een schuld te hebben van 21.000 euro. Omdat we bij aankoop teveel hebben betaald.’

Woningen met ‘korting’

Maar waarom kochten zij die woningen dan voor een veel te hoge prijs? Daar waren ze toch zelf bij? De verklaring ligt in de zogenaamde ‘korting’ die hoort bij de Koopgarant-regeling. Sandra: ‘Op het moment dat wij het kochten, dachten we dat we korting kregen. Dat we dus echt dat bedrag kregen.’ De koopprijs inclusief korting kwam uit op 190.000 euro, dat leek een heel redelijke prijs voor die huizen. Doordat de bewoners dachten dat ze de korting daadwerkelijk kregen, zijn ze akkoord gegaan met de ‘te hoge aankoopprijs’.

Een win-win-situatie voor slimme kopers, zo omschreef de woningcorporatie het

Buurtbewoner met Koopgarant-woning

Hoe kan het dat zij niet hebben begrepen hoe de regeling in elkaar zit? Heeft de woningcorporatie dat niet goed uitgelegd? Alle buren beamen dit. Zowel in de brochures als in de informatiebijeenkomsten is nooit uitgelegd dat de korting weer zou worden vereffend aan het einde van de rit, zo zeggen zij. Sandra: ‘De mensen van de woningcorporatie hebben gezegd: ‘We geven 30.000 euro korting op het huis’. En dat was het.’

Een buurman licht toe: ‘Wij kochten de woning met 15% korting, ongeveer 30.000 euro. En dat ging van de aankoopprijs af. Een win-win-situatie voor slimme kopers, zo omschreef de woningcorporatie het.’ En was het dat ook? ‘Nee, als je weet hoe het nu in elkaar zit, dan is het absoluut niet slim geweest om dit te kopen.’

Makelaar Lugthart vindt ook dat de regeling beter uitgelegd had moeten worden. ‘De woningcorporatie had moeten zeggen dat het een tijdelijke korting was op de maandlasten. Dan had het meer recht gedaan aan het woord korting. Zo komt het misleidend over. En ik denk dat juist degenen die voor zo’n woning in aanmerking komen, namelijk starters, de kennis ontbreekt om goed te kunnen interpreteren wat zo’n lastige en moeilijke regeling inhoudt.’

Het Kadaster

Wat zeggen de cijfers? Als we kijken naar de marktontwikkeling in Bodegraven tussen 2011 en 2016, het moment van aankoop en verkoop van de woning van Nicole Berends, dan dalen de huizenprijzen volgens het Kadaster met 3,2%. De woning van Nicole is echter met 15,6% in waarde gedaald. Dat is een verschil van 12,4%.

Onderzoek naar verkoopprijzen

We hebben ook woningcorporatie Mozaïek Wonen om een reactie gevraagd. Directeur Ron de Haas zegt dat hij het heel vervelend vindt dat de bewoners door het woord ‘korting’ op het verkeerde been zijn gezet. ‘Maar wij hebben ook teruggekeken naar hoe we destijds gecommuniceerd hebben en dat was heel uitgebreid.’ Als we hem de cijfers van het Kadaster voorleggen, zegt hij toe de verkoopprijzen van de Koopgarant-huizen te gaan onderzoeken. ‘Als dat zo is, wat u beweert, dan vind ik dat we dat moeten onderzoeken. En als blijkt dat er daadwerkelijk 5 jaar geleden fouten zijn gemaakt, dan nemen wij onze verantwoordelijkheid.’

Oproep

Ons onderzoek gaat door. We richten ons op de voorlichting van woningcorporaties bij de verkoop van Koopgarant. Want is bij aankoop duidelijk dat de korting uiteindelijk weer wordt vereffend? Heb je hier ervaring mee? Laat het ons weten via demonitor@kro-ncrv.nl.

Toon reacties
Reageer