Tip de redactie

Wat zijn je gegevens?
Over welk onderzoek gaat het?
Wat is je tip?
Voeg een document toe (optioneel)

Via bovenstaand formulier mail je jouw tip direct naar de redactie.

Stuur je liever een mail, dan kan dat op:

demonitor@kro-ncrv.nl

Een tip per post kan naar:

KRO-NCRV
t.a.v. De Monitor,
Postbus 25000
1202 HB Hilversum

Zorgvuldig en anoniem

We lezen alle tips zorgvuldig en zullen indien nodig contact met je opnemen als wij meer informatie kunnen gebruiken. Wij zullen onze bronnen altijd beschermen. Indien gewenst dragen wij zorg voor jouw anonimiteit.

Kinderopvang

‘Gastouder besteedt opvang uit aan stagiaires en vriendinnen’

27 mei 2017, 13:57 - Justus Cooiman

In ons onderzoek naar de gastouderopvang krijgen we een nieuwe tip binnen van een moeder van 2 dochters. Ze vertelt hoe de gastouder van haar kinderen regelmatig vriendinnen en stagiaires over de vloer had die volgens de tipgever de opvang overnamen als zij even naar een afspraak moest. De tipgever dient een klacht in, maar het gastouderbureau grijpt niet in.

Eerder maakten we een top drie van klachten over gastouderbureaus en vertelden we het verhaal van baby Roos die bij de gastouder derdegraads brandwonden opliep. We riepen mensen op om hun eigen verhaal over gastouderopvang met ons te delen. Opnieuw zijn er veel bureaus en gastouders die verontwaardigd reageren en juist aangeven hoe mooi deze vorm van opvang kan zijn. Tegelijk krijgen we nieuwe tips over hoe het toezicht en de begeleiding tekort lijken te schieten. Zoals deze tip over een gastouder die de opvang zou uitbesteden aan stagiaires.

Tik op de vingers

De moeder, die liever anoniem wil blijven, brengt haar dochters al een aantal jaar naar een vaste gastouder als de relatie langzaamaan moeizamer wordt. ‘Ze was vaker chagrijnig, niet meer betrokken bij de kinderen en een gewoon gesprek was niet meer mogelijk. De kinderen gingen ook met steeds meer tegenzin naar haar toe. Ze vertelden me zelfs dat de gastouder als straf af en toe een tik op de vingers gaf!’

Ook andere ouders waren minder tevreden met haar, zegt de moeder. Zeker als ze er naar eigen zeggen achter komen dat de gastouder regelmatig even weg gaat ‘naar een afspraak’ en stagiaires of vriendinnen de opvang overnemen. ‘Dat is natuurlijk niet toegestaan. Bovendien werd de komst van een nieuwe stagiaire altijd heel laat doorgegeven aan de ouders en was niet bekend of zij ook een Verklaring Omtrent Gedrag hadden. Het gastouderbureau wist hier ook niks vanaf, dat regelde de gastouder zelf. Dat mocht ook van het gastouderbureau.’

Privéproblemen

Als de klachten worden besproken geeft de gastouder naar verluidt aan dat ze privéproblemen heeft. Ook gastouderbureau Krokodilletje, waar de gastouder bij is aangesloten, wordt ingelicht. Volgens de moeder vindt er een gesprek plaats, maar er verandert niets.

De moeder vindt dat gastouderbureau Krokodilletje veel te weinig zicht heeft op de gastouder. ‘Ze komen misschien twee keer per jaar langs, maar dit is altijd op afspraak. Het bureau weet echt niet hoe het eraan toe gaat bij de gastouder. Als ze vaker langsgaan dan was hen wellicht wat opgevallen.’

Ook de GGD wordt door de moeder ingelicht: ‘Ze zijn één keer langs geweest, maar toen was er één kindje dat net lag te slapen. Ze zouden nog een keer gaan controleren om een rapport te kunnen maken. Ik ben blij dat de GGD nu tenminste wel wat doet. Het is alleen wel vreemd dat de gastouder in 2012 een GGD inspectie heeft gehad en daarna niet meer.’ In het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen vinden we inderdaad 1 inspectierapport dat dateert van 2012.

Goedkoop is duurkoop?

De dochters van de tipgever zitten inmiddels bij een andere gastouder én een ander gastouderbureau. Achteraf weet ze wel welke grote verschillen er zijn tussen het ene en andere gastouderbureau. Financiële overwegingen speelden een belangrijke rol bij het kiezen voor Krokodilletje. Eerst betaalde ze bij een ander bureau 140,- euro per maand voor twee kinderen, maar het Krokodilletje rekende 35,- per maand. ‘Maar het was me niet duidelijk dat de service en begeleiding een stuk minder zou zijn.’

Reactie gastouderbureau Krokodilletje

Gastouderbureau Krokodilletje wil ‘vanwege privacy niet op individuele gevallen reageren’.

Reactie GGD

De lokale GGD bevestigt dat zij een signaal van een ouder hebben binnengekregen. Naar aanleiding daarvan is een inspectietraject gestart bij de gastouder. De GGD is nu bezig met het opstellen van het rapport dat waarschijnlijk in juni openbaar gemaakt wordt. De GGD kan niet zeggen of het gastouderbureau ook nader geïnspecteerd is na de melding.

Oproep

Herken je het verhaal van stagiaires of vriendinnen die langskomen om de opvang van een gastouderbureau over te nemen? Vind je dat het gastouderbureau voldoende zicht heeft op gastouders? Is een extra inspectie vanuit de GGD voldoende om de kwaliteit van deze gastouder in de toekomst te waarborgen? Of gaat het gastouderbureau daar over? Vertel je ervaringen via: demonitor@kro-ncrv.nl.

Toon reacties
Reageer